Cykliczne spotkania entuzjastów klasycznej motoryzacji

Tarpan 239D

W rodzinie Piotra Tarpan to prawie jak członek rodziny. Pierwszym Tarpanem był model 237, ale niniejsza historia dotyczy drugiego egzemplarza o numerze karoserii 00758. Model 239D zakupiony został w roku 1987 na przydział. Planowany na maj odbiór opóźnił się o dwa miesiące ze względu na opieszałość kooperanta, który miał dostarczyć wymyślną rurę wydechową.

To był czas kiedy wszystkie Tarpany malowano na żółty (pomarańcz 208), więc wyboru koloru nie było. Osoba wydająca auto dostała dobry “zajzajer” po to aby wybrać egzemplarz z dobrze ciągnącym silnikiem. Pech chciał, że ten konkretny egzemplarz – pomimo żwawego silnika – miał wady fabryczne (krzywa tylna burta i deska rozdzielcza). Pozwoliło to jednak przenegocjować cenę i 6 sierpnia 1987 roku auto ruszyło w swoją pierwszą 150km trasę do gospodarstwa.

piekneklasyki.pl - Tarpan 239D

piekneklasyki.pl – Tarpan 239D


piekneklasyki.pl - Tarpan 239D

piekneklasyki.pl – Tarpan 239D

Przez pierwsze 3000 km eksploatacji uszkodzeniom ulegały krzyżaki na wale napędowym. Kolejną bolączką była wada konstrukcyjna sprzęgła. Właściciel nigdy nie zgodził się na ingerencję serwisu przez co sprzęgło przez 20 lat chodziło bardzo ciężko. Na tyle ciężko, że notorycznie zrywana była linka sprzęgła a oparcie siedzenia pękało ;) Tarpan przeżył 20 lat ciężkiej eksploatacji zanim usterka została wyeliminowana. Trzy lata później przerobiono układ hamulcowy i zmieniono układ dźwigienek co znacznie poprawiło równie ciężko działający pedał hamulca.

Przez ponad 200000km szacowanego przebiegu Tarpan ciężko pracował. Ciągał przetrząsarkę, przewracał stogi siana, przewoził ziemię, kamienie, odbierał zboże lub ziemniaki. Transportował różne maszyny oraz nawozy z odległego o 50km Konina. Służył też jako przewoźny warsztat. Fabrycznie ograniczenie 850kg ładowności nigdy nie było respektowane i 2000kg na pace nie było niczym wyjątkowym. Takie przeciążenie Tarpana możliwe było dzięki modyfikacjom tylnego zawieszenia, do którego dołożono dodatkowe pióro oraz zamontowano odbojniki z 6-tonowej przyczepy.

piekneklasyki.pl - Tarpan 239D

piekneklasyki.pl – Tarpan 239D


piekneklasyki.pl - Tarpan 239D

piekneklasyki.pl – Tarpan 239D

Tarpan używany był zarówno do pracy w gospodarstwie jak i niedzielnych wizyt w Kościele. Przeżył pożar komory silnika, brał udział w stłuczce, zaliczył kilka rowów i kanał, ale nigdy nie koziołkował i zawsze wychodził bez większych uszkodzeń.

Obecny właściciel swoją przygodę z Tarpanem rozpoczął zaraz po swoich narodzinach bo właśnie tym autem przywieziono go ze szpitala do domu. Podobno dobrze pamięta ten dzień, a najbardziej utkwił mu w głowie ten porywisty niczym tarpan silnik perkinsa.

piekneklasyki.pl - Tarpan 239D

piekneklasyki.pl – Tarpan 239D


piekneklasyki.pl - Tarpan 239D

piekneklasyki.pl – Tarpan 239D

Kiedy 23 letni już samochód trafił w ręce Piotrka zrodził się pomysł niezapomnianej wyprawy, co prawdopodobnie dało impuls do uratowania auta przed smutnym losem i sprawiło, że dzisiaj prezentuje się tak dobrze. O wyprawie i przygotowaniach do niej napiszę innym razem.

piekneklasyki.pl - Tarpan 239D

piekneklasyki.pl – Tarpan 239D


piekneklasyki.pl - Tarpan 239D

piekneklasyki.pl – Tarpan 239D


piekneklasyki.pl - Tarpan 239D

piekneklasyki.pl – Tarpan 239D


Tagi tego wpisu to: 1987, FSO, piekne klasyki, renowacja, samochody, tarpan, youngtimer.

Autor wpisu: pluzz

Wpis dodano: 13/01/2013

Lista komentarzy do “Tarpan 239D

  1. UMTS2 w dniu pisze:

    Piękny i rzadki sprzęt. Siedlisko które kupiłem było onegdaj wyposażone w dwa Tarpany. Niestety pozostały po nich kanapa, osłona silnika, deska z licznikiem i kierownica FSR ;)

  2. hehe w dniu pisze:

    niesamowity!!! marzę o Tarpanie z mocniejszym silnikiem od jakiegoś busa :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>