Cykliczne spotkania entuzjastów klasycznej motoryzacji

Polonez Adama

FSO Polonez – znany także jako Borewicz – to dla jednych relikt minionych czasów, dla innych kultowy samochód służący do czegoś więcej niż tylko transport z punktu A do punktu B. Niektórzy pamiętają, że jest to samochód z tradycjami sportowymi. Jedną z takich osób jest Adam Dowgird, który startując takim pojazdem podtrzymuje motorsportową legendę polskiej konstrukcji. Dzięki jego odpowiedziom na kilka pytań dowiemy się więcej na temat samochodu skrywającego się za nazwą FSO Polonez 2000 Rally :-)

Zacznijmy od pytania, którego odpowiedź może zaskoczyć niejedną osobę. Dlaczego akurat Polonez i w jaki sposób stałeś się właścicielem tego egzemplarza?

- FSO POLONEZ MR 83 rocznik 1987 – to prezent ślubny który dostaliśmy od moich fantastycznych kolegów.
Już na dzień dobry, ku przerażeniu darczyńców i gości auto odjechało bokiem na dzwoniącej panewce spod kościoła NSPJ :)
Dalej zaczęła się proza życia i pytania co dalej robić z wozem. Dzwoniąca panewka wskazywała na konieczność poważnej ingerencji w silnik.
W związku z tym że wersja 1.5 LE niestety nie zapewniała nawet minimum radości z jazdy, narodził się pomyśl włożenia Fiatowskiego DOHC i stworzenia repliki Poloneza 2000 – limitowanej wersji dla PRLowskich dygnitarzy.

FSO Polonez, fot. ICTUS

Polonez FSO, fot. ICTUS

Później przyszła kolej na pierwsze zawody “Youngtimer Party” w Poznaniu i skrystalizował się pomysł na dalsze użytkowanie prezentu. I tak za namową Marcina Derewońki, w listopadzie 2010 razem z moim przyjacielem Michałem Syroką ruszyliśmy z budową repliki FSO POLONEZa 2000 grupy B.

Replika Poloneza 2000 grupy B. fot. Adrian Banach

Replika Poloneza 2000 grupy B. fot. Adrian Banach

Replika Poloneza 2000 grupy B. fot. Adrian Banach

Replika Poloneza 2000 grupy B. fot. Adrian Banach

Nawet przy pobieżnym rzuceniu okiem, widać że nie jest to egzemplarz seryjny. Jakie przeprowadziłeś w nim modyfikacje?

Auto jest zbudowane od podstaw do sportu, w zasadzie ciężko wskazać elementy które nie zostały poddane mniejszym lub większym modyfikacjom.
Zmiany zostały przeprowadzone zgodnie ze specyfikacją rajdowej grupy B. Nadwozie odbudowane od podstaw, zostało wzmocnione i usztywnione oraz odelżone. Zawieszenie to amortyzatory Bilstein oraz utwardzone sprężyny i resory. W miejsce metalowo-gumowych tulei umieściliśmy uniball-e i tuleje poliuretanowe. Zmodyfikowane zostały układy hamulcowy i kierowniczy, krótkie przełożenie i szpera płytkowa, minimalnie wzmocniony został silnik. Nawet szyby zostały wykonane z poliwęglanu, a w miejsce oryginalnych zderzaków zostały zastosowane ich lekkie odpowiedniki. Wygląd nadwozia, w tym naklejki, dokładnie odpowiada Polonezowi którym ścigał się Marian Bublewicz pod koniec sezonu 1987.

Replika Poloneza 2000 grupy B. fot. Adrian Banach

Replika Poloneza 2000 grupy B. fot. Adrian Banach

Replika Poloneza 2000 grupy B. fot. Adrian Banach

Replika Poloneza 2000 grupy B. fot. Adrian Banach

Replika Poloneza 2000 grupy B. fot. Adrian Banach

Replika Poloneza 2000 grupy B. fot. Adrian Banach

Ze względu na udział w zawodach sportowych zdecydowałem się zastosować współczesną klatkę bezpieczeństwa i inne elementy bezpieczeństwa (fotele, pasy) zgodne ze załącznikiem J oraz aktualną homologacja sportową.

Samochód do przebudowy oddałeś do specjalistycznego warsztatu czy wolałeś wykonać większość czynności we własnym zakresie?

Miałem niesamowite szczęście bo trafiłem na niezwykłych ludzi – fachowców w swoich dziedzinach. Cześć z nich poznałem podczas budowy, a niektórzy byli kolegami ze starych czasów. Wszyscy z niezwykłym zaangażowaniem przystąpili do pracy dzięki czemu po 6 miesiącach Polonez stanął na starcie pierwszej imprezy sportowej.

Replika Poloneza 2000 grupy B. fot. Adrian Banach

Replika Poloneza 2000 grupy B. fot. Adrian Banach

Demontaż, skuwanie wygłuszeń oraz drobne prace przeprowadzaliśmy we własnym zakresie razem z Michałem Syroką (pilot i drugi kierowca podczas sezonu 2011). Nadwoziem kompleksowo (blacharka, modyfikacje, uzbrajanie) zajął się Pan Paweł Prokopowicz z Nikielkowa – wybitny specjalista w tej dziedzinie. Silnikiem i układem napędowym zajął się najlepszy fachowiec od DOHC FIATa Rafał Winiarski, układ wydechowy – inż. Marcin Klonowski i Rafał Kaczmarczyk, regulacje gaźników Roman Witkowski. Dużo cennych informacji na temat rajdowych Polonezów przekazał nam Marcin Borak z Kętrzyna, który w tym samym czasie również budował replikę rajdowego POLONEZA 2000.

Jak kształtują się podstawowe parametry (moc, pojemność silnika, prędkość max…)?

Moc: 128 KM / 172 NM
Pojemość: 1995 cm3
Vmax: 150 km/h
Przyspiszenie 0-100km/h: 7,5-8,5 sek zależnie od zastosowanych kół

Replika Poloneza 2000 grupy B. fot. Adrian Banach

Replika Poloneza 2000 grupy B. fot. Adrian Banach

Replika Poloneza 2000 grupy B. fot. Adrian Banach

Replika Poloneza 2000 grupy B. fot. Adrian Banach

Twój Polonez jest repliką B-grupowej rajdówki Mariana Bublewicza z lat 80tych. W jaki sposób go wykorzystujesz? Jest to tzw. show-car czy może maszyna do ostrej walki z czasem? Może startujesz nim w jakichś imprezach?

Jest wykorzystywany do tego do czego został zbudowany! Służy praktycznie tylko do jazdy sportowej. Średnio w sezonie 10-12 startów w różnego rodzaju zawodach. Poczynając od cyklu ClassicAuto CUP, a skończywszy na Rajdach w Czechach oraz Barbórce Warszawskiej.

Replika Poloneza 2000 grupy B. fot. Adrian Banach

Replika Poloneza 2000 grupy B. fot. Adrian Banach

Na zakończenie – jakie masz plany odnośnie samochodu? Myślisz coś o przesiadce do czegoś nowszego, czy jednak wolisz zostać przy kultowej, ale i dającej dużo frajdy z jazdy konstrukcji?

Do treningów planuje kupić coś nowszego i tańszego w utrzymaniu, natomiast zawody tylko POLONEZem!!!
POLONEZ jest dość wymagający w prowadzeniu, a masa, moc silnika i sprawność układu hamulcowego nie dają szans na nawiązanie równej walki z konkurentami w klasie/grupie. Mimo tego wóz daje ogromną przyjemność z jazdy, a polska rajdówka z historią, wzbudza bardzo dużo pozytywnych emocji wśród kibiców – co daje ogromny napęd do walki z silniejszymi konkurentami :) W planach mamy zmodyfikowanie silnika oraz wymianę skrzyni biegów na kłową.


Tagi tego wpisu to: bublewicz, FSO, klasyk, olsztyn, piekne klasyki, Polonez, polonez 2000, rajdy, replika.

Autor wpisu: Adrian

Wpis dodano: 15/12/2012

Lista komentarzy do “Polonez Adama

  1. miniolsztyn w dniu pisze:

    Mialem okazje przejechac,sie z Adamem Polonez daje rade!!!!!!!!!!!! ADAM jestes Wielki!!!!!!!!!!!!!!!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>